Att äta i Dublin

onsdag 21 februari 2007
Sedan jag upptäckte Dervish (som förresten kommer att representera Irland i Eurovision Song Contest 2007) i början av 90-talet har jag längtat efter att en dag åka till Irland och i februari var det äntligen dags. Tre nätter, som åtminstone borde ha varit fyra om vi skulle ha hunnit mer än att bara skumma på ytan, tillbringades i Dublin och kameran fick självklart följa med in på restaurangerna vi besökte. En del bilder blev inte särskilt lyckade och jag måste medge att jag fortfarande inte känner mig tillräckligt mycket som en fotograf för att kunna ta närbilder på maten utan att känna mig åtminstone lite nördig...


O'Neills
Lördag 17 februari 2007

Planet från Malmö var två timmar försenat vilket innebar att vi hann bli ganska hungriga innan vi slutligen kunde ge oss ut på jakt efter mat. Eftersom både jag och mannen blir en aning kinkiga när vi är hungriga var den jakten inte särskilt rolig och till sist insåg vi att vilket ställe som helst med ett ledigt bord fick duga. Vi halkade in på puben O'Neills och det var vårt största misstag denna resa. Varmhållen mat som slevades upp på skolbespisningsmanér lyckades inte få oss på särskilt bra humör. Första Guinnessen slank ner, men stämningen var inte särskilt munter i alla fall. Kameran glömdes totalt bort i besvikelsen.


The Brazen Head
Söndag 18 februari 2007

Soup of the Day Bulmers The Brazen Head

Efter en härlig musikstund på pub med okänt namn rekommenderades vi att kolla in The Brazen Head. Där skulle det finnas möjlighet att lyssna på ännu mer spontant musicerande så vi begav oss ditåt. Hungriga var vi och därför passade vi på att fylla magen med dagens soppa som alltid finns att få billigt på pubarna. Extra billigt blev det eftersom dryckesnotan på något sätt kom bort. Tyvärr var rummet där musikerna spelade knökfullt och jag som är kort i rocken såg knappast något alls. Mannen däremot lyckades knäppa ett suddigt foto, ja det blev en hel del suddiga foton om jag ska vara ärlig. Här fick jag också för mig att testa Bulmers, som jag trodde var någon sorts öl jag missat. När jag smakade insåg jag att: det var ju cider!


Yamamori Noodles
Söndag 18 februari 2007

Soja & Grönt te Sashimi Nudlar Sushi

- Jag vill inte ha någon jä**a rå fisk!
De orden fick jag äta upp i dubbel bemärkelse sedan jag smakat Yamamori Noodles underbart goda Sashimi som vi delade på till förrätt. Grönt te serverades nästan genast när vi satt oss till bords och sedan var det bara att njuta av den japanska stämningen och den fantastiskt goda maten. Till huvudrätt blev det nudlar med King Prawns, bläckfisk, räkor och kyckling för min del. Mannen var inte lika hungrig och nöjde sig med tre bitar Sushi som han påstod var otroligt goda. Hit skulle jag mer än gärna återvända ifall det blir någon fler Dublinresa den närmsta tiden.


The Mermaid Café
Måndag 19 februari 2007

Krabbkakor & Carpaccio Carpaccio Lammlever

The Mermaid Café erbjöds 2-rätters lunchmeny till ett förmånligt pris och vi nappade så klart. Till förrätt tog mannen deras omtalade krabbkakor medan jag, som är måttligt förtjust i krabba, satsade på carpaccio. Vi var båda nöjda med våra rätter och fortsatte med lammlever respektive entrecote. Kanske var mitt val av entrecote en aning fegt, men just då kände jag för en bit kött och det var också vad jag fick. Väldig gott i och för sig men ingen kulinarisk upplevelse av stora mått. Då tror jag att mannens lammlever var bättre ur den synpunkten och han smågnolade sig genom måltiden vilket brukar betyda att kocken får godkänt.


The Auld Dubliner
Måndag 19 februari 2007

Sista kvällen blev det åter en pubmåltid. Ceasarsallad med bröd från förrättsmenyn räckte till för att göra mig fullkomligt proppmätt och inte smakade det så dumt heller...



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter:

 
Skrivet av Aradil vid 20:18 |

Det känns om det vore dags att åka till Dublin. Trevligt verkar ni haft!
Kinna: Det är alltid dags att resa och Dublin är inget dåligt val ;)

Vi hade det verkligen toppentrevligt!